Volkswagen heeft een kakelverse Golf, Seat een nieuwe Leon en Opel komt volgend jaar met een nieuwe Astra. Het C-segment is daarmee behoorlijk fris, maar de Peugeot 308 stamt in feite alweer uit 2013. Tijd om vooruit te blikken op broodnodige vernieuwing.

De tweede generatie 308 die je momenteel in de showrooms vindt, was voor Peugeot een regelrecht schot in de vooral in fiscaal vruchtbare grond gewortelde roos. Dankzij het constant bijschaven van zijn spaardiesel, de 1.6 BlueHDi, wist Peugeot in Nederland langdurig te profiteren van gunstige bijtellingspercentages. Dat leverde de 308 in 2015 een topnotering op in de verkoopcijfers. Met ruim 29.000 verkochte exemplaren van met name de 308 SW stond de Peugeot fier op de eerste plek in de verkoopstatistieken. Daarbij liet het model de Golf met 18.105 verkochte exemplaren mijlenver achter zich.

Sinds 2016 zit de dalende verkooplijn er bij de 308 goed in, vorig jaar was de auto met 3.787 exemplaren nog slechts goed voor plek 37 in de verkooplijst. Het succes van 2015 zal wegens een egaler bijtellingslandschap niet meer geëvenaard worden, maar er valt een hoop te winnen. De concurrentie heeft in het 308-segment tegenwoordig niet alleen modellen met mild-hybrid techniek, maar zelfs met plug-in hybride of zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Als volgend jaar de derde generatie 308 verschijnt, doet Peugeot ook mee met al die vernieuwing.

208 achterna

Dat begint al met het uiterlijk. Op basis van spionagefoto’s hebben we kunnen afleiden dat de nieuwe 308 wat lijnenspel betreft een combinatie van de huidige 308 en de kleinere 208 lijkt te worden. De 308 krijgt een relatief agressieve snuit waarin strak gelijnde en een stuk plattere led-koplampen het beeld bepalen. Net als de 208, 2008, 508 en de herziene 3008 en 5008 krijgt ook de jongste 308 aan weerszijden van zijn front de inmiddels bekende ‘slagtanden’. De grille lijkt net als bij de huidige 308 opgeknipt te zijn in twee delen, waarbij het onderste exemplaar nabij de bumper een stuk breder is dan het bovenste. Geen hexagonaal exemplaar zoals op de huidige 208 dus. De raampartij van de aanstaande 308 vertoont met name bij de C-stijl overeenkomsten met die van de 208, echter had de huidige 308 een vergelijkbaar gevormde C-stijl. Wat dat betreft geen wereldschokkende verandering. Wel een leuke verrassing: Peugeot geeft de nieuwe 308 een klassieke versie van zijn logo, dat het merk ook al toepaste op de e-Legend Concept. Ook aan de achterzijde zien we overeenkomsten met reeds bestaande modellen. Net als bij de 208, 508, 3008 en 5008 worden de achterlichten optisch met elkaar verbonden.

Stekkers

Met de techniek van de jongste 308 is iets bijzonders aan de hand. Net als de volgende generatie van de Opel Astra en de terugkerende DS 4 (Crossback) staat de Peugeot op een doorontwikkeling van het huidige EMP2-platform. Dat betekent in ieder geval dat de 308 onder meer twee plug-in hybride versies krijgt, die het huidige model jammerlijk ontbeert. Peugeot-topman Jean-Philippe Imparato heeft al gehint naar de mogelijke komst van een volledig elektrische 308, wat met het huidige platform erg veel aanpassingen zou vergen. Die e-308 zou een regelrechte aanval zijn op de Volkswagen ID.3. Peugeot heeft een hagelnieuw, voor EV’s bestemde modulaire basis in de ontwikkelingskamers liggen, maar dat eVMP-gedoopte platform wordt pas in 2023 in gebruik genomen. Of dat betekent dat Peugeot pas over een kleine drie jaar met een ID.3-killer komt, valt nog te bezien.

Reken behalve op geëlektrificeerde varianten van de 308 ook op conventionele PureTech-benzine- en BlueHDi-dieselversies. Ongetwijfeld krijgt de 308 hatchback weer gezelschap van een stationwagon, de 308 SW. Wat er op sportief vlak gaat gebeuren, is nog even onduidelijk. Van de 508 bestaat een sportieve plug-in hybride versie waar Peugeot het Peugeot Sport Engineered-label (PSE) aan heeft gehangen. We zetten in ieder geval in op de komst van een gespierde 308 PSE met een plug-in hybride aandrijflijn. Het ligt gezien de rijke historie van het GTi-label niet voor de hand dat Peugeot deze drielettercombinatie aan de wilgen hangt, maar wat de toekomst gaat brengen, moet nog blijken.

Bron/ foto: Autoweek.nl